Een week maar 1000 gebeurtenissen verder! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Floortje Bruijn - WaarBenJij.nu Een week maar 1000 gebeurtenissen verder! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Floortje Bruijn - WaarBenJij.nu

Een week maar 1000 gebeurtenissen verder!

Blijf op de hoogte en volg Floortje

16 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Een week verder in het mooi Afrika maar 1000 gebeurtenissen verder. Beginnen bij het begin dan maar…
De eerste week begonnen we met een introductie, top! Maandag begonnen we in Greyton (dorpje verder) super leuk dorpje met veel cafe's en restaurants en een heel mooi landschap om je heen! Oke, maandag was niet onze eerste keer daar want zondag avond zijn wij er al wezen uit eten, heerlijk!!!! Maar met de hele groep kregen wij uitleg over de Theewaterskloof gemeente en de geschiedenis daarvan, TIP google Genadendal want poeh, wat een geschiedenis! Tijdens de lunch (want zo lok je Afrikanen) hebben Mieke en ik onze 'bazen' ontmoet. Een lange dunne Engelse vrouw die erg eco friendly is en een wat kleinere Afrikaanse man die trekjes weg heeft van neef Tipje, erg grappig. Lieve mensen en een erg leuke kennismaking! Die avond hebben we weer in Greyton gegeten in een cafe die een 3 gangen menu aanbied en daarna een filmpje met z'n allen in de woonkamer van het restaurant (voor 7 euro)! Ohja, voordat we verder konden hebben we nog een auto mogen duwen om hem op gang te laten komen, de lampen aanlaten is dus niet zo goed voor de accu…

Dag 2, de dinsdag.
Richting Grabouw voor de Elgin Learning Foundation waar we ingeschreven werden en een 'college' kregen over international communication samen met Afrikaanse studenen. Na een paar opdrachten gedaan te hebben samen kregen we de gelegenheid om te kletsen. Natuurlijk ging het binnen enkele seconden over feesten, drank, wiet (want dat roken we allemaal in Nederland) en wie wel en niet een relatie had. Facebook uitgewisseld en we moesten maar snel een keer samen op stap. Hierna gingen we in de buurt naar een Township, erg heftig om te zien. Veel mensen op een stuk land met allemaal krotjes. De ene het dak met zwembad zeil met de pompbuis er nog half aan, de andere met elk stukje hout dat ze konden vinden. Maar niet alle mensen woonden er altijd, veel hadden er een huis in het westen en waren hier nu voor het werk werd ons verteld… Of dat nou helemaal waar was, de kinderen half naakt, de honden uitgebaggerd, vies en brachten zo ziektes mee. Twee waterinstalaties voor ongeveer 300 man denk ik wel. Zuid Afrika heeft binnen een vierkante kilometer onwijs veel verschillen.

De woensdag, project bezoeken.
Deze dag gingen we met de groep onze projecten bezoeken. Het was heel leuk om ook de projecten van andere te zien. Vooral 'Mind over matter' een clubje met mensen met een handicap. Stuk of 12 in een klein huisje die elke dag van alles maken. Van mozaïek tot tasjes, van glazen die van vlessen zijn gemaakt tot slingers. Ze hebben ook voor ons gezongen, 3 liedjes en we hebben ze allemaal al een week in ons hoofd. Prachtig om te zien dat hier ook om deze mensen gegeven wordt, de community helpt goed mee aan dit project.
Maar toen Mieke en ik bij ons project kwamen kwam er meer stress op gang, onze lieve bazen waren eerder een verkoop praatje aan het houden dan ons project laten zien. Toen we vroegen wat de bedoeling was begon Marshall (de man) over iets met kinderen van 1 tot 4 s'middags. Oh maar dit was toch niet de bedoeling? Gelukking kwam in de middag Karin, onze projectleidster de andere opties laten zien en kregen we al iets meer duidelijkheid. Het wordt een hele open opdracht die we heel veel zelf moeten structureren. Meer over ons project volgende week want dan zit ons eerste werk weekje er op!

Donderdag, Kaapstad!
In een woord GEWELDIG! Een super mooie, gaafe, te gekke stad! Kan bijna niet uitleggen hoe het is! Zal je maar doorsturen naar de foto's die de aankomende tijd erop komen! District six, een heftig verhaal over een district in Kaapstad tijdens de apartheid. Een schattige man die zelf alles mee gemaakt heeft (75 dus!) die ons rond leiden. Zeker de moeite waard om dingen over op te zoeken!

Vrijdag, back 2 basics.
Vroeg op, tas gepakt, de auto in en naar het back 2 basics kamp. Met alle meiden in een leger tent in hoop dat ze niet uit elkaar vallen hoogslapers en de 2 jongens in de andere leger tent. Spullen gedropt? Mooi we konden beginnen, eerst even een warming up met kleine 'spelletjes' dat leverde al de nodige blauwe plekken en lach momenten op. Na de lunch, dikke hamburgers met salade, konden we pas echt beginnen. Het survival parcours af. Super leuk om te doen, toch nog best zwaar voor de spiertjes! Daarna het soort vierkamp. We waren dan niet het sterste team maar ook niet het slimste, haha. De inzet was er maar we wonnen werkelijk niks, de vaker dat we faalde, de creatiever dat we werden haha. Helaas werd dat niet altijd gewaardeerd en lagen we vervolgens push ups te doen. Maar de lol was er zeker en bij elk spel was er gelukkig een moraal waarvan we konden leren. Na de dag vol met sport en spel kregen we gelukkig een bord vol lasanja en daarna een toetje, die we allemaal wel verdiend hadden. Algauw kwamen daarna de wijn vlessen en het bier te voorschijn. Waar we alleen niet op gerekend hadden was dat we nog even een uurtje jambe les kregen, ritmisch zijn is niet mijn sterkte punt. De avond werd verder gevuld met nog meer bier en wijn, muziek, marshmallows, gelach en om 12 uur een verjaardag!

Volgende ochtend om 8 uur het ontbijt, goed eten want hierna gingen we de moeilijkheidsgraad opvoeren. Oh god, een grote hoge jakobsladder waar we met z'n tweeën in moesten klimmen. Ja ik dacht dat lukt wel, ookal deden mijn schouders nog pijn van de dag ervoor en ik ze niet eens boven mij hoofd kon tillen. Ja, Paula kon heus op mijn schouders gaan staan, geen punt. Oops toch wel, een krak boem paf verder en een schreeuwende in tranen Floortje. Toch niet zo handig met die schouder. Maar Paula heeft de top wel behaald! De rest van de spellen gewoon met een arm verder, dus ook de army parcours, door de modder onder een net, onder balken door, door buizen vol met modder en de helft water. Terror want warm was het niet maar gezellig zeker!
Hierna het altijd leuke maar wel beetje standaard, vlot bouwen. Gelukkig bleef dit keer (en ja ja voor het eerst) het vlot echt drijven!
Het kamp kwam later aan z'n einde en iedereen had zich zeer vermaakt en was heel blij na een warme douche.

Vanavond hebben we een partijkie in Genadendal dus laat ik mij maar gauw eens gaan douche (voor de tweede keer want er zit nog modder in mijn oor en blad in mijn haar) en gauw met de vlessen wijn weer door!

Lieve mensen tot volgende week en nog een fijn weekend!

Fun fact's: - ja het is hier even laat als in Nederland
- de meeste in mijn dorp zijn gewoon zwart (en erg gezellig)!!!
- ja hire drink je gauw een wijntje en ga je uiteten
- het is hier winter dus s'nachts koud, jammer nog geen bruine kleur voor mij.
- baie gebruiken ze allemaal en betekent veel

• 18 Augustus 2014 - 02:18

Sissel:

Super om te lezen mopp! zoveel nieuwe dingen, en ik lees een hoop gelach.
    Ga zeker je verhalen volgen de aankomende maanden.
    Heel veel plezier daar, en een hele dikke kus en knuffel van mij

• 19 Augustus 2014 - 09:13

Marjolein:

Fijn te horen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    En nou maar hopen dat je project goed van de grond komt.
    +m en +p

• 26 Augustus 2014 - 18:27

Truus Van Hulten :

Hoi lief wat een verhaal meid al veel beleeft in korte tijd maar wel leuk geniet er maar lekker van lief ik mis je wel hoor .maar vind het supper voor jou.pas goed op je zelf wijze raad van omi dikke kus en knuf liefs omi xxxxxx